De Horeca Bazaar
11 jun 2018
Informatief

Tv-personality, zanger, horecaondernemer, brein achter Bierwinst.... Jop Nieuwenhuizen

Bierwinst is een begrip in de Nederlandse uitgaanswereld. Vooral ondernemers achter natte horecagelegenheden kunnen, ook uit veiligheidsoverwegingen, eigenlijk niet meer om de geharde veiligheidsglazen van Bierwinst heen. Vaak zien we een anonieme ondernemer achter een groots merk. Ondanks de enorme bekendheid van Bierwinst is de ondernemer achter dit merk de uitzondering op de regel; Jop Nieuwenhuizen is NOG bekender dan het merk dat hij gecreëerd heeft. Horecaondernemer, zanger, tv-personality en dus ook pionier op het gebied van horecaglaswerk; Jop Nieuwenhuizen mag met recht multitalent genoemd worden. Ondanks de uitpuilende agenda van deze levensgenieter, heeft hij een gaatje kunnen vinden om zijn verhaal met ons te delen.

Jop, waar moeten we beginnen? Is het mogelijk om jouw levensverhaal in een notendop te vertellen? Je bent nu 41 jaar en je bent dus zanger, horecaondernemer, tv-personality en pionier op het gebied van horecaglaswerk (geweest)…… Zo extreem worden films niet eens geschreven. Wat zijn je drijfveren (geweest) voor deze grote diversiteit aan ontplooide activiteiten?

No title

Mijn drijfveer is altijd creativiteit geweest en het bedenken van leuke ideeën, ofwel het verbeteren van bestaande voorwerpen. Ik zeg ook altijd; de kunst is niet om één leven te leiden, maar meerdere levens in één! Hierdoor wordt je constant geprikkeld het uiterste uit jezelf te halen. Natuurlijk had ik dit nooit bereikt zonder goede mensen om me heen en ben dan ook een gezegend mens die veel mooie mensen kent en er nog veel meer wil ontmoeten!

Voor wat betreft Bierwinst; dat is natuurlijk geïnspireerd vanuit mijn passie, de Horeca! Horecaondernemer was ik al toen ik 12 was en mijn ouders op vakantie gingen. Ik verhuisde gelijk de gehele huisraad naar de schuur om vervolgens 7 dagen lang feesten te organiseren met 5 gulden entree. De hele schuur puilde uit met feestende mensen, jong en oud! Ik werd meteen ontmaagd en mijn horeca verslaving was geboren hahaha!

Hahaha gaaf! Wat is je het meest bijgebleven van deze ongelooflijk extreme jaren?

Dat zal altijd ‘’De Bus’’ zijn. Niet normaal man! Het is niet uit te leggen hoe extreem je moet schakelen. Dat je als jonge jongen een programma ingaat en eruit komt as een totaal ander persoon. Voor de buitenwereld dan, ik voelde me gewoon Jop. Maar ineens was ik “Jop van de Bus”. Je moest binnen 2 weken optreden in alle grote zalen, met alle grote namen! En dat terwijl ik niet eens kan zingen! Ongelofelijk! Mijn kracht was de tent ondersteboven zetten, dat was mijn kracht! Met een helikopter door Nederland vliegen, om alle optredens te pakken. Binnen- en buitenland rocken, en dat alles in eigen beheer. Jop Entertainment BV was geboren. 3 jaar lang doorvliegen als eendagsvlieg is toch knap staaltje werk!

Heb je ergens spijt van? Of zou je, met de kennis van nu, iets anders hebben aangepakt?

Natuurlijk met de kennis van nu heb je altijd dingen die je graag anders had willen doen... Maarja, dan had ik ook weer dingen gemist die ik ook niet zou willen missen. Maar meer tijd voor vrienden, familie en m’n kids (het beste van mezelf), had wel gemogen. Ik ben altijd aan het werk, 7 dagen in de week en dat vanaf me 15de. Maar je bent nooit te oud om te leren van anderen en ik leer nu wel duidelijk dat werk niet mijn persoon moet definiëren, maar mijn privéleven voorop te zetten. Dus nog meer lol maken…….. en daar ben ik gelukkig ook zeer goed in ;-)

Bierwinst is inmiddels het meest gebruikte bierglas in de Nederlandse natte horeca; hoe heb je Bierwinst zo snel op deze schaal op de kaart kunnen zetten? Heeft je bekendheid daaraan meegeholpen?

No title

Nee dat denk ik niet. Horecaondernemers zijn een apart slag volk. Die no nonsens praat waar ik ook van houd, gewoon, BAM! Bierwinst is oprecht een TOP-product. Ik heb 3 jaar doorontwikkeld en heb 0 concessies gedaan aan kwaliteit. Alle kritische punten meegenomen, van alle ondernemers die er mee werkte, totdat ze geen kritische punten meer hadden. Dat doe ik met alle producten van Bierwinst. Het is juist de bedoeling producten te maken die onder de meest extreme omstandigheden van de horeca, niet kapot te krijgen zijn. Daar word ik blij van.
Fabrikanten zeggen weleens tegen me dat ik gek ben en dat ik juist concessies moet maken, zodat ik daardoor meer afzet creëer. Dat vind ik rotzooien met de kern en het belazeren van mijn collega’s. Tevens kunnen mijn collega’s mij ook 24/7 bellen met problemen, als ze die hebben, sta ik altijd voor ze klaar en los altijd alles snel op! Mijn woord en reputatie zijn mij dierbaar, want ik ben immers een man van eer en geweten.
Ondernemers die nog steeds met 25cl bierglazen werken, hebben een monster gecreëerd. Doordat de brouwers 6 jaar geleden dit invoerde, waardoor ondernemers in één klap hun marges zagen verdampen door het missen van hun 5de biertje. Deze ondernemers vind ik dom! Immers, rekenen is de kern van ons ondernemerschap en meestal kunnen ze dat niet als ik dan met ze praat. Er is geen één zaak die na het overgaan op Bierwinst nog met andere glazen wil werken. Kwalitatief de beste glazen op de markt, met de meest voordelige inhoudsmaat.

Zoals gezegd heb je op jonge leeftijd al ongelofelijk veel ontdekt, ontplooid en ondernomen; wat zijn je dromen voor de toekomst?

Nog meer creativiteit toepassen op nieuwe problemen ofwel nieuwe producten en concepten ontwikkelen. Maar wel met in acht nemen, dat ik ook moet genieten van de kleine dingen!

“Jop Nieuwenhuizen” is een begrip in de Nederlandse horeca. Overal waar je jouw naam noemt krijgen de horecaeigenaren een lach op hun gezicht. Buiten leverancier word je vaak gezien als raadgever, inspirator zelfs. Je zet je vaak in voor het algemeen belang van de Nederlandse natte horeca. Natuurlijk is er de afgelopen jaren veel veranderd op horecagebied. Wat zijn volgens jou de belangrijkste ontwikkelingen in de Nederlandse natte horeca?

Ik ben altijd een positief persoon, maar zie veel problemen vormen rond de natte horeca. Maar met een beetje creativiteit komen we daar ook wel weer uit. Problemen die ik al mijlen ver zag aankomen is bijvoorbeeld vecht de piep campagne van 3 jaar geleden. Toen zei ik al ‘o God daar gaan we...’. Nu moet je verplicht oordoppen aanbieden aan je gasten, maar dat gaat nog verder. Let maar op! Straks word ook je output aan banden gelegd. Ik hoop alleen dat ook evenementen met dezelfde maatstaaf gemeten worden, ik kan namelijk slecht tegen onrecht!
Nog één: rookruimtes zijn straks niet meer toegestaan en let op, je terras gaat volgen. Afgekeken van New York USA. Ik ben nu bezig mijn rook ruimte te isoleren met en geluid sluis en zaag een stuk van het dak weg. Dan is het een interne buitenplaats, kan er weer een aantal jaar bij ;-). Denk niet in problemen, probeer baas in je eigen tent te blijven. Zoek een manier om eromheen te rijden wanneer ze van bovenaf weer eens poep bedenken!

Verder heb je nog eens een organisatie zoals Horeca Nederland die zegt op te komen voor je belangen. Maar ondertussen geen enkele wedstrijd aangaan, niet met brouwers, huurbazen nog regering. Maar wel graag contributie ophalen! Ik ben niet lid van dit soort malafide organisaties, die alleen maar bestaan om zichzelf in stand te houden, ten koste van hun leden. De directeur rijdt in een Bentley?! Hun speerpunt is ook korting op je Buma/Sena. Nadat ik zelf in onderhandeling ging met deze partijen, kwam ik erachter dat ik juist jaren te veel had betaald?! Dat is pure oplichting!

No title

Dus houd jezelf niet voor de gek en als je steun wilt hebben, zorg ervoor dat je een groot netwerk van collega’s om je heen verzameld. Sluit je aan bij Horeca Brains. Wat een persoonlijke vriend van mij is, Martijn Veen. Martijn is een horecaondernemer in hart en nieren, zoals ik, en met zijn hart op de juiste plaats. Ik sluit me alleen maar aan bij partijen waarbij ik direct de eigenaar kan spreken, het liefst nog op zijn mobiel. Kan dat niet, dan kan je beter geen zaken met ze doen, is mijn motto.
Zorg ook dat je op goede voet bent met je gemeente want het VWA dumpt alles in hun schoot, dus deze partij controleert straks niks meer maar Boa’s.

Vind je dat ondernemers daar op de juiste manier mee omgaan?

Sommige wel, sommige niet maar dat is aan hen.

Hoe zie jij de toekomst voor de Nederlandse natte horeca? En op welke manier en in welke vormen hoop jij daar deel van uit te maken?

Ik zie de komende jaren opwaartse trend die wel even aanhoud, ondanks al het gelul in de wereld. We moeten vooral meer samenwerken om bepaalde wetgeving van de baan te duwen. Bijvoorbeeld het verhogen van de alcohol leeftijd heeft het averechts effect gehad wat ik reeds heb aangegeven in mijn debat met Joel voordewind.

Reken niet op andere partijen maar reken op de kracht van samen staan. Om samen deze regelgeving weg te slaan, zodat we nog meer geld kunnen verdienen!

Nog een laatste vraagje voordat we je weer moeten laten gaan; waarom is De Horeca Bazaar je favoriete samenwerkingspartner?

Ik ben een mensen-mens en houd van eerlijke oprechte mensen. De eigenaar van de Horecabazaar is ook zo iemand en daar klik ik dan ook zeer goed mee. Geen onzin, gewoon handen uit de mouwen en gaan! En daar houd ik van. Wij leveren namens Bierwinst onze shotglaasjes aan jullie. Maar ik werk ook met producten van Horecabazaar in al mijn zaken en kan je zeggen, de service en de producten zijn altijd goed! Van ballonnen, gewoon TOP! Laatst helaas ook nog de wegwerp poncho's moeten bestellen hahaha.

En is er een levering eens te laat, wordt het snel opgelost desnoods rijdt hij zelf.. dus ja mooie vent!

Wij gebruiken cookies