Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

Kunnen horecagelegenheden nog concurreren met festivals?

Geschreven door: op 15 Mrt 2018
Horecagelegenheden, Festivals, concurrentie, beleving, thema feest
Het uitgaansbeeld in Nederland is het laatste decennium drastisch gewijzigd; discotheken zijn grotendeels verdwenen, er worden het hele jaar door festivals georganiseerd en horecagelegenheden moeten efficiënt gerund worden om mee te kunnen blijven doen. De garantie dat een horecazaak in de weekenden vol staat is er simpelweg niet meer. De vraag is waarom festivals zo ontzettend populair zijn geworden? En hoe kunnen de horecagelegenheden hier qua concurrente nog in mee?

De groei van festivals

Het aantal festival bezoekers in Nederland blijft maar groeien. In 2016 zie je al een enorme stijging ten opzichten van 2015. In 2016 telde Nederland 943 festivals, dit zijn er ruim 100 meer dan in 2015, dit blijkt uit het onderzoek van Festival Monitor 2017 in samenwerking met brancheorganisaties Vereniging van EvenementenMakers (VVEM) en Vereniging Nederlandse Popodia en Festivals (VNPF). Daarnaast zijn ook het aantal bezoekers in 2016 toegenomen met 14,6% ten opzichten van 2015. In 2017 vonden er juist weer minder festivals plaats als in 2016; namelijk 837 festivals. Maar het aantal bezoekers is wel weer gegroeid naar 19 miljoen! Dit blijkt uit het onderzoek van AdresData – Em-Cultuur. De verwachting is dat het aantal bezoekers van festivals in Nederland blijft groeien en groeien, maar waarom zijn festivals dan zo populair?

Festival confetti streamers shooters

Beleving als kernwoord op festivals

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk ook direct de reden dat De Horeca Bazaar is opgericht; beleving! Wij geloven dat beleving het absolute kernwoord is in het huidige uitgaanslandschap. Jongeren die opgegroeid zijn met festivals, zijn gewend aan een dag vol met prikkels: danseressen, prachtige decors, rondvliegende strandballen en opblaasdieren, LED foam sticks, bekende DJs, cocktail barren, confetti kanonnen, etc. Door al deze prikkels worden festival bezoekers alleen maar veeleisender. Volgens Start Moovin kan een thema helpen bij je evenement. Het draagt namelijk bij aan een positieve beleving van een bezoeker. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Intents Festival die ieder jaar vasthoudt aan een thema, ‘Circus of Insanity’ was er hier één van. De bezoekers bevinden zich het hele weekend in een circus-wereld waardoor ze even uit hun normale leven stappen en volledig opgaan in de beleving van het festival. Een thema is als het ware een kapstok waar je je belevingsaspecten aan op kan hangen. Festivals als Solar Festival doen daar nog een schepje bovenop en bieden met vele creatieve stages de bezoeker werkelijk een overload aan prikkels. Muziek staat bijna op het tweede plan.

Natuurlijk is de line-up ook erg belangrijk, maar de sfeer op een festival is doorslaggevend. Zoals eerder verteld neemt het aantal festivals af. Volgens Jan Bijlsma, docent muziek business aan de Fontys Hogeschool, komt dit doordat mensen sneller verzadigd raken. Festivals die niet uniek genoeg zijn een geen duidelijk profiel hebben redden het niet. Er is een langetermijnmissie nodig volgens hem. Succesvolle festivals spelen dan ook zoveel mogelijk in op de trends van de jongeren. Hierdoor groeien de succesvolle festivals en zal het totaal aantal festivalbezoekers verder toenemen.

Horeca festivals kroeg café

Beleving in uw horecagelegenheid

Uit cijfers van de ING blijkt dat het aantal hotels, restaurants en cafetaria’s het afgelopen jaar zijn toegenomen, maar het aantal cafés juist zijn afgenomen. Zou dit echt komen door de opkomst van de festivals? Natuurlijk is niet alles wat bij een festival te realiseren is, ook te realiseren in een horecagelegenheid. Maar je kan er wel voor zorgen dat de vervelingsvraag “Laten we ergens anders een biertje doen?!” minder vaak, en vooral minder snel, gesteld zal worden. Het streven is om je gasten de gehele avond binnen te houden, maar in veel stadscentra is dit utopie en lopen feestvierders van de ene zaak naar de andere. Dat is ook helemaal niet erg. Wanneer de eerste bezoekers gaan, komen er weer nieuwe bezoekers voor terug. Vaak is het dus ook helemaal niet de vraag óf je gasten gaan lopen, maar de vraag is wanneer. Je hebt dit deels zelf in de hand door te zorgen dat je gasten niet denken aan vertrek. Hoe je dit doet? Net zoals bij festivals; juist, beleving! Zorg dat je gasten non stop geprikkeld blijven.

Natuurlijk ligt hiervoor een belangrijke taak bij de DJ en het barpersoneel. Herken vaste gasten, doe een shotje met ze als blijk van waardering, zorg voor interactie met je gasten. Juist die persoonlijke aandacht kan horecagelegenheden juist weer een voorsprong geven op festivals. Ook dat is beleving, een punt waar festivals weer niet aan kunnen tippen. Daarnaast is het belangrijk dat je je met je zaak richt op een niche of een bepaalde levensstijl zodat je onderscheidend bent van de rest. Maar ook thema avonden, zoals bij verschillende festivals worden gebruikt, zullen bijdragen aan de totale beleving in een horecagelegenheid. Deze thema’s zijn te realiseren met simpele feestartikelen waardoor je je gasten kan blijven prikkelen. Confetti kanonnen zijn een goed voorbeeld, maar ook hawaii kransen, led foam sticks of zelfs een CO2 gun zijn mogelijkheden om je gasten te prikkelen waardoor ze niet zomaar zullen gaan lopen. Zorg dat je gasten zich niet vervelen, dan zullen ze de vervelingsvraag ook (onbewust) niet stellen!

Regelgeving

Tomorrowland festival confetti kanon Het laatste decennium is er qua regelgeving natuurlijk veel veranderd voor horecagelegenheden, waarbij de verandering van de minimale leeftijd, het rookverbod en de enorme opkomst van festivals natuurlijk de meest in het oog springende veranderingen zijn. Veranderingen welke direct omzet kosten. Op zich is dat geen probleem, tijden veranderen en goede ondernemers veranderen mee.
Het gevoel dat echter wel duidelijk heerst onder horeca ondernemers, is de vraag of de naleving van het beleid niet krom trekt tussen horeca en evenementen.

Natuurlijk is het lastig (lees: onmogelijk) om het rookverbod te handhaven in een festivaltent. Maar dat is het in een grote club ook. Wanneer iemand in een hoekje staat te roken, daar doe je weinig aan as ondernemer. Je geeft de gemeente toch ook gen boete wanneer een inwoner door een rood licht loopt?! In horecagelegenheden is het rookverbod inmiddels geaccepteerd en gasten houden zich (veelal) aan. Dat neemt echter niet weg dat het niet krom is dat men in grote festivaltenten nog redelijk vrij kan zondigen. Ook dit zorgt voor een verhoogde aantrekkingskracht van festivals t.o.v. horecagelegenheden.

Conclusie

Zoals we zeiden biedt een thema een kapstok voor het aanbrengen van beleving aan een festival. Dit “thema” is in een natte horeca gelegenheid synoniem voor doelgroep. Zorg dat je een publiek opbouwt en dat je weet op wie jij je richt. Op deze manier kun je je (social media) communicatie makkelijker toespitsen, je DJ en personeel op aan laten sluiten en belevingsproducten op inkopen. Het is natuurlijk een open deur om te zeggen dat het je jezelf lastig maakt wanneer je kiest voor een doelgroep die elke week op een festival staan.

Daarnaast is de beleving van een grootschalig festival niet na te bootsen in een horecazaak. Veel van belevingsproducten (denk aan vlammen, danseressen, DJs van (inter)nationale faam) zijn enkel vanwege de grootschaligheid van een festival te realiseren. Er zijn al veel zaken kopje onder gegaan die dachten hierin mee te moeten met het boeken van (te) dure artiesten. Wanneer je het voorbeeld van een festival na gaat doen, leg je het af. Kijk waar je anders kunt zijn, beter kan zijn dan een festival. Maar dan dus wel beter kan zijn voor JOUW doelgroep. Interactie met de doelgroep, zowel binnen als buiten de muren van de zaak. Zorg bijvoorbeeld voor een gastvrije en intieme sfeer, iets dat mensen op festivals niet kunnen vinden. Geef je gasten prikkels!

Horecazaken en (toenemende populariteit) van festivals kunnen prima naast elkaar bestaan. Echter moeten we wel beseffen dat we leven in een snel veranderende wereld waarin je je als ondernemer aan moet blijven passen. We horen graag je mening over dit vraagstuk onder deze blog!
Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord
dehorecabazaar.nl plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.