Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

Horeca wil meer transparantie op de biermarkt.

Geschreven door: op 02 Mrt 2017

Het is voor horeca-ondernemer niet altijd even duidelijk waarvoor ze precies betalen in de prijs voor bier. De prijs van de pils is in de afgelopen tien jaar drie keer harder gestegen in de horeca dan in supermarkten, volgens het CBS. Er is nu geen transparante bierprijs voor de horeca ondernemers.


14733-biertapcafe

De grootste reden hiervan, is volgens de horeca ondernemer, de macht van de bierbrouwer. Ze zijn vaak afhankelijk van de brouwer door de verhuur van het pand en de financiering. Een slechte positie als er moet worden onderhandeld over de bierprijs. De supermarkten zijn vele malen groter en kunnen dus harder onderhandelen. Daarnaast zijn ze minder afhankelijk van de brouwerijen en gebruiken ze bier met korting om klanten naar de winkel te trekken. Het is alleen niet duidelijk of de supermarkten nog marge pakken bij deze aanbiedingen of hun pils onder de inkoopprijs verkopen.
"Je ziet dat er deze week 48 aanbiedingen zijn bij supermarkten en dat de goedkoopste 24 flesjes voor 6,66 euro is. En als een hele grote supermarktketen bier kan inkopen voor alle vestigingen, dan kunnen ze natuurlijk een andere prijs maken dan een horeca-ondernemer die per week misschien een hectoliter afneemt." aldus Koninklijke Horeca Nederland.

De ondernemer ziet dat de supermarkt pils voor een veel lagere prijs verkocht wordt dan waarvoor zij het inkopen. In de aanbieding zie je kratjes bier voor € 9,00 inclusief btw. De horeca betaalt zo'n € 19,00 exclusief btw.

niet wisselen


Waar de consument door aanbiedingen nogal eens van zijn favoriete biertje afstapt is dat voor de horeca ondernemer meestal niet mogelijk. Je mag als horeca-ondernemer niet bij de supermarkt je pils halen. Je sluit een contract af en moet het bij de brouwerij kopen. Je kunt dus niet het ene week het ene biertje doen en de andere week het ander. Volgens Koninklijke Horeca Nederland is dit niet zo'n probleem en is het probleem ook niet dat de brouwerijen eigenaar zijn van de panden. Maar moet er wel een transparante bierprijs komen, zodat je ziet waarvoor je betaald.

Vooral die koppeling tussen het eigendom van het pand en de afname bij een specifieke brouwer is een probleem. "Wij pleiten voor een meer liberale biermarkt die open en transparant is."


Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord

Deze website plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.