De Horeca Bazaar
23 apr 2019
Informatief

FestivalConnect: de nieuwe, tijdbesparende tool in de evenementenbranche!

Vanuit De Horeca Bazaar willen wij altijd vindbaar zijn voor de partijen die in ons geïnteresseerd zouden kunnen zijn. Op deze manier kwamen we FestivalConnect tegen; een online platform dat organisatoren van events zeeën van tijd bespaart om de juiste leverancier of artiest te vinden. Hierdoor komen voor leveranciers de relevante opdrachten gewoon automatisch in hun inbox, ideaal dus! Wij staan inmiddels als leverancier op FestivalConnect. Het unieke concept maakte ons nieuwsgierig naar de totstandkoming van dit platform en de ondernemers erachter.

Goedenavond jongens. Ten eerste complimenten voor de site. Ziet er erg strak uit. Voordat we het uiteraard over het platform gaan hebben, ben ik benieuwd wie de personen achter de onderneming zijn! Wie zijn Jan en Joost?

Joost: Jan en ik zijn al vrienden sinds de middelbare school. Hij is oprecht een van de slimste gasten die ik ken. Toen we 16 waren zeiden we al tegen elkaar dat onze competenties dusdanig aansluiten dat we ooit samen een bedrijf zouden moeten starten (toen borrelpraat natuurlijk), maar inmiddels is het er dus echt van gekomen.

Jan: Thanks voor het compliment, maar niet zo overdrijven! Zoals Joost aangeeft is onze manier van denken complementair. Beiden met totaal andere gedachtes, zonder dat het botst. Persoonlijk denk ik dat je dat als compagnons moet hebben. Joost is meer de commerciële man en ik de perfectionist aan de achterkant. Dit zien we als onze kracht en dat zie je ook duidelijk terug in FestivalConnect.

No title

Kunnen jullie FestivalConnect in de drie belangrijkste pijlers omschrijven?

Met FestivalConnect geef je als organisator van een festival, groot feest of bruiloft eenmalig in detail aan waar je naar op zoek bent; voor welke datum, het aantal stuks, etc. Met een paar klikken verstuur je de aanvraag direct naar meerdere leveranciers. Dit bespaart ontzettend veel tijd en voor de leveranciers is het ook direct duidelijk of een potentiële klus interessant is. Denk hierbij aan beschikbaarheid, de reisafstand, de omvang van de klus enzovoorts. Dit maakt veel (onnodig) bellen en mailen voor beide partijen overbodig.

De aanvrager kan makkelijk vergelijken en de leverancier wordt door veel meer mensen gevonden dan enkel via Google of mond-tot-mond communicatie (zonder er iets voor te hoeven doen!). Daarnaast zal FestivalConnect een inspiratiebron worden om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in de branche; omdat wij als doel hebben de hele markt in kaart te brengen.

FestivalConnect is dus niet alleen voor festivals?

Nee, absoluut niet, voor allerlei type feesten en evenementen, maar we vonden dit zo lekker klinken, haha!

Hoe is het idee voor FC ontstaan?

Joost: “We hebben ervaring met het zelf organiseren van festivals en merkten dat er veel tijd en energie gaat zitten in het vinden van de juiste leveranciers, het opvragen van offertes en te zorgen dat je appels met appels aan het vergelijken bent. Daarnaast zijn juist de unieke toevoegingen die een festival smoel kunnen geven, erg lastig te Googlen. Wanneer je niet weet dat ze bestaan, kun je er niet naar zoeken. Festival Connect is dus ook echt een inspiratiebron..”

Jan: “Ongeveer 1,5 jaar geleden had Joost het idee om een brug te slaan tussen festivals, events, maar zeker ook huisfeesten en haar leveranciers. Vanwege de enorme opkomst van festivals maar bijvoorbeeld ook festivalbruiloften, groeit ook het aantal leveranciers rondom deze branche in rap tempo. Wij denken dat het tijd is om orde te scheppen in de “jungle” van mogelijkheden”.

En toen jij (Joost, red.) het idee had om dit platform op te starten, dacht je direct aan je oud-schoolgenoot Jan?

Joost: “Hahaha, ja ik kan nu natuurlijk moeilijk zeggen dat ik eerst 2 anderen gevraagd heb. Nee, zonder grap; Jan en ik zijn ook na de middelbare school goede vrienden gebleven en sparren vaak over dit soort zaken. Zoals ik al aangaf heb ik Jan erg hoog zitten. Hij was dan ook een van de eersten bij wie ik mijn idee pitchte. Mijn idee was in beginsel nog vrij vlak en kreeg meer en meer body, niet in de laatste plaats door de inbreng van Jan”

Jan: “Misschien erg cliché, maar we geven elkaar in deze echt energie. Het idee werd al redelijk snel een bedrijf. Op papier in ieder geval. De uitwerking en totstandkoming van FC had wel iets meer voeten in aarde..”

No title

Hahaha, je kijkt er redelijk serieus bij; vertel!

Jan: “Het mooiste van FC is tegelijkertijd ook het moeilijkste. We wilden een uniek platform creëren, iets wat er nog niet was. Dat is een mooi streven maar voor de plannen die we hadden dienden we unieke software te schrijven.

Zo is het op FC mogelijk om bedrijven naar keus te selecteren en allemaal tegelijk een offerte aan te vragen, ook bij je huidige leveranciers! Op deze manier voorkom je dat je mailbox vol komt te zitten met vele mailwisselingen. In een overzicht kun je prijzen en andere voorwaarden vergelijken en wordt het maken van keuzes makkelijker en meer gefundeerd.

In dit stukje software hebben aardig wat slapeloze nachten gezeten. Op dat gebied werken we samen met een webbouwer. Zoals ik aangaf ben ik redelijk perfectionistisch en soms is het lastig om onze ideeën een op een over te brengen op de webbouwer. Inmiddels staat alles zoals we willen maar ik denk dat hij ook niet altijd blij met mij was…”

Joost: “Hahaha, dat weet ik wel zeker! Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik op een gegeven moment gas wilde geven, acquisitie wilde plegen ondanks dat we wisten dat het nog niet top was. Achteraf ben ik blij dat Jan al onze ideeën tot in detail door heeft laten voeren. Geen concessies!”

Je gaf net aan dat leveranciers ook als extra inspiratie kunnen dienen, heb je hier voorbeelden van?

Jan: “Festivals en events draaien tegenwoordig meer en meer om beleving. Festivalgangers verwachten non-stop geprikkeld te worden. Denk aan de leukste foodtrucks met niet-alledaagse snacks, vrouwelijke DJ’s en bijvoorbeeld Virtual Reality op je event. En de ultieme inspiratie is natuurlijk het bestellen van de led foam sticks bij De Horeca Bazaar, hahaha. Maar ook in de functionele hoek is veel inspiratie op te doen; denk aan aggregaten op zonne-energie, podiumbouwers van enkel gerecycled materiaal en e-lockers, waar dus geen cash en personeel aan te pas hoeven te komen.
We gaan dergelijke leveranciers ook in de spotlight zetten op Social Media. Mogen we even reclame maken? Volg ons op Insta: @festivalconnectnl, haha!”

Wat is het ultieme doel dat je wil bereiken met FestivalConnect?

“Eigenlijk zijn we best idealistisch: we willen het leven van iedereen in de evenementenbranche een stukje makkelijker maken. Op de EventSummit spraken we een organisator van een festival met 80.000 bezoekers in Engeland. Toen we het concept aan hem uitgelegd hadden zei hij: “Voor dit werk heb ik momenteel twee man fulltime in dienst, dit gaat me zoveel tijd besparen!”

Stel je voor dat iedere leverancier of artiest die 5-10 minuten investeert om zich even aan te melden. Dan maken we de markt volledig transparant!
1. Een organisator zet in een aanvraag uit wat hij wil
2. Die komt terecht bij de juiste partijen die in aanmerking komen voor die opdracht (dit alles zonder enige advertentie-, SEO- of marketingkosten!). Als het interessant is reageren zij met een prijsindicatie.
3. Aanvrager kiest de partij(en) waarmee hij verder wil. KLAAR!

Jongens, het kan zo simpel zijn! Hoe meer leveranciers en artiesten zich registreren, hoe makkelijker we het voor iedereen maken. Zoek niet langer zelf, maar zeg gewoon wat je wil en de juiste partij komt dan naar jou toe!”

Het klinkt bijna alsof al die partijen zich maar even snel moeten aanmelden dan?!

“Jij snapt het, Mark! Hahaha… Maar even serieus, in het slechtste geval kost het je 10 minuten, maar waarschijnlijk ga je overstag zoals jullie en ga je het dagelijks gebruiken! Dus waarom niet even aanmelden?!”

Wij gebruiken cookies