Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

De keiharde strijd tegen Secondary Ticketing

Geschreven door: op 31 Aug 2017
Iedereen die weleens een kaartje heeft willen kopen voor een concert, groots festival of populair feest, heeft kennis mogen maken met een zenuwslopende virtuele wachtrij. Het liefst gebruik je zoveel mogelijk schermen om zoveel mogelijk kans te maken. Je zit om 09:15 uur klaar en als om 10:00 uur de verkoop start: UITVERKOCHT.
Lady_Gaga_Sold_Out_at_Roseland_Ballroom
20.000 tickets binnen 10 minuten uitverkocht. Ongeloof, onbegrip en ontkenning. Vaak nog gevolgd door woede, misschien laat je zelfs een traantje. De kaarten die je in december wilde bestellen voor een concert in mei, zijn allemaal weg.

Woekerprijzen en teleurgestelde fans


We hopen dat de volgende woorden je wat troost kunnen bieden. Het ligt niet aan jou. Het hele wachtrij proces wordt geterroriseerd door zogenaamde Ticket Bots. Dit zijn geprogrammeerde bots die in de wachtrij gaan staan van populaire verkopen en direct honderden, of duizenden, tickets voor de neus van de fans wegrukken. Vervolgens worden deze tickets voor veel hogere prijzen verkocht.

Benieuwd naar het verhaal van the man who broke ticketmaster? Lees het hier.

Secondary ticketing is een probleem. Een aantal maanden geleden zijn festivals en evenementen begonnen met het strikt verkopen van tickets op naam. Je kunt dan alleen naar binnen als jouw naam - of de naam van je gezelschap - op de tickets staat. Mocht je onverhoopt niet naar het evenement kunnen waar je een half jaar geleden kaarten voor hebt gekocht, want ziek, geld op, bruiloft etc, wordt het je erg lastig gemaakt om je duur gekochte ticket te verkopen.

Op zoek naar oplossingen


Hoe gaat dit in de praktijk werken? De 55.000 bezoekers van het concert van Ed Sheeran volgend jaar, moeten zich gaan legitimeren aan de deur. Er zal een 100% identiteit controle aan de deur worden gedaan. 55.000 mensen moeten bewijzen dat zij het kaartje hebben gekocht. Mojo heeft dit nog nooit eerder gedaan, maar ze verwachten dat het wel goed komt. Ze zetten gewoon extra personeel is.
De ticketverkoop startte 8 juli jl. Het concert is 28 juni 2018 19:00 uur. Maar het is waarschijnlijk geen overbodige luxe om rond 09:00 uur in de rij aan te sluiten.
89650415_d2927d8cef_b
Eerder dit jaar verkocht Best Kept Secret festival ook alleen tickets op naam. Je kon bij Eventim een aanvraag indienen om de naam op de ticket te wijzigen, tegen betaling. Door de vele aanvragen is op het laatste moment besloten het toch op een andere manier op te lossen, omdat de ticketverkoper niet alles op tijd kon verwerken.

Betalen om je plek veilig te stellen


En daar was deze week Taylor Swift. Ze introduceerde de ‘Taylor Swift Tix’, mede mogelijk gemaakt door zogenaamde ‘verified fan’-software. In het kort betekent dat dat fans moeten bewijzen dat ze echt fan zijn. Dat doe je door zoveel mogelijk merchandise te kopen, het album te kopen, haar te promoten op social media of de mailadressen van de vrienden door te spelen. Hierdoor verzamel je punten. Punten die ervoor kunnen zorgen dat je een speciale code ontvangt, waardoor je vooraan in de virtuele wachtrij terecht komt. Heel veel mensen zijn boos. Veel van Taylor’s fans zijn minderjarig en worden nu gedwongen om veel geld uit te geven. De commotie is terecht. Maar eigenlijk is het gewoon zoeken naar manieren om het “gevecht” met de bots aan te gaan. Zoals Taylor zelf ook illustreert in deze video.



Het is goed om te zien dat artiesten op zoek zijn naar manieren om hen kaarten te verkopen aan degene die naar een concert gaan. En niet aan mensen die er geld aan willen verdienen. Of bovenstaande de manier is, dat weet ik niet. We zijn ervan overtuigd dat er in het social media tijdperk voldoende manieren zijn om je loyaliteit te bewijzen.
Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord

Deze website plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.