Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

Bierbrouwer AB Inbev neemt grootste concurrent over voor 95 miljard Euro.

Geschreven door: op 13 Okt 2015

Het is al een tijd bekend dat AB Inbev, SABMiller over te nemen. Beide bierbrouwers zijn nu akkoord over een fusie. Het Zuid-Amerikaanse SABMiller wordt voor ruim 95 miljard euro overgenomen door de Amerikaanse brouwer.

Vorige week werd een bod van 92 miljard nog afgewezen. Maar nu is SABMiller toch overstag. AB Inbev biedt 60 euro per aandeel. Midden september werd bekend dat ’s werelds grootste bierbrouwer aast op de mondiale nummer twee. Ruim 10 jaar geleden had de top 3 bierbrouwers nog een gezamenlijk marktaandeel van 20%. Na de fusie zal AB Inbev 40% van al het bier brouwen. Goed voor een jaaromzet van bijna 57 miljard euro.
Budweiser_bottle_close-up

Nederlandse bierreus

Heineken blijft in Nederland marktleider, maar de overname heeft mogelijk gevolgen voor de Nederlandse bierreus. Door de fusie stijgt Heineken op de wereld ranglijst nu wel van 3 naar 2, maar Inbev produceert nu wel drie keer zoveel bier. Heineken neemt vooralsnog geen actie. “We volgen de ontwikkelingen met aandacht maar zullen op dit moment zelf geen actie ondernemen, zoals we al eerder hebben aangegeven. Het is nu te vroeg om goed te kunnen inschatten hoe de situatie zich verder zal ontwikkelen”, zegt directiewoordvoerder Christine van Waveren tegen Dow Jones.

Wie voert welke merken onder andere?
AB Inbev: Budweiser, Beck's, Stella Artois, Jupiler
SAB Miller: Pilsner Urquell, Peroni, Miller Genuine Draft, Grolsch
Heineken: Heineken, Amstel, Desperados, Sol


Merkstrategiën

Het op deze manier versterken van de marktpositie, ofwel consolidatie, gebeurt razendsnel in de bierbranche. Middelgrote brouwers zijn er bijna niet meer, waardoor de groten elkaar nu gaan overnemen. De reden dat dit zo snel verloop is onder andere, dat de schaalvoordelen er heel groot zijn. Daarnaast is het merkenspel dat de brouwers spelen heel interessant. Een voorbeeld hiervan is Corona. In Nederland had dit merk voor de overname door Inbev in 2012 altijd maar een marktaandeel van 1%. Sinds het bedrijf is overgenomen groeit het merk buiten de VS en Mexico met 70% per jaar.
Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord

Deze website plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.