De Horeca Bazaar
3 jan 2018
Informatief

‘’Van clown tot Quote 500; Bram Veroude deinst nergens voor terug’’

MagicFX begon als vuurwerk evenementen bureau, maar is inmiddels wereldwijd marktleider op het gebied van special effects. Eigenaar Bram Veroude heeft het proces van MagicFX van heel dichtbij mogen meemaken en vervolgens geregisseerd. De ontwikkelingen hebben voor heel wat emotionele, onverwachte, moeilijke en vooral mooie momenten gezorgd. En wat een verhaal; de clown die inmiddels is uitgegroeid tot een van de grootste ondernemers van zijn generatie! Als trotse dealer van de prachtige MagicFX producten schoven wij van De Horeca Bazaar bij Bram aan tafel om zijn fantastische verhaal te horen.

‘‘Ik had het helemaal niet in de gaten, maar onbewust zat het toch al wel in me’’.

No title

Bij veel ondernemers zit het ondernemerschap er al van jongs af aan in het bloed, of het wordt met de paplepel ingegoten. Bram vertelde dat hij het ondernemerschap in de familie nooit heeft gezien. Niet in het geval van Bram; ‘‘Van thuis uit hebben we helemaal geen ondernemersfamilie. Mijn familie is veel te goed, te lief en te zacht. Dit zijn mooie eigenschappen die laten zien dat we niet over lijken gaan. Dit past gewoon niet bij mijn familie en ook zeker niet bij mij. Wanneer ik puur naar mezelf kijk, zie ik nu pas dat het ondernemerschap bij mij er al vroeg inzat. Vroeger gingen we namelijk wel eens naar Zeeland, naar de camping. Daar was ik bezig met het maken van eigen skimboards en deze verkocht ik dan aan mijn vrienden op de camping. Ik had het helemaal niet in de gaten, maar onbewust zat het ondernemerschap toch al wel in me.’’

Bram Veroude vertelde ons dat hij vaak mensen om zich heen hoort die zeggen: ‘Ik wil een eigen bedrijf beginnen maar ik moet alleen nog een idee bedenken’. Bram geloofd niet dat het zo werkt. ‘’Je moet een idee hebben waar je enthousiast van wordt, pas dan kan je er een bedrijf van maken. Niet andersom. Ik heb beide zijdes van de medaille gezien. Hoe het is om tot je nek toe in de shit en de schulden te zitten en hoe het is om het goed te hebben, maar daar wordt je beide niet gelukkig van. Het gaat erom dat je plezier hebt in hetgeen dat je doet, dat is uiteindelijk wat gelukkig maakt!’’

‘‘Confetti en confetti kanonnen zijn momenteel niet meer weg te denken, maar toen had men dit nog nooit gezien’’.

Bram Veroude heeft zijn eigen geluk gemaakt, dit begon bij een stageplek bij Clown Snabbel Attracties in Liempde. Nadat Bram te horen kreeg dat zijn eigenlijke stageplek afketste, is hij direct opzoek gegaan naar een nieuwe stageplek. Hij vond een stageplaats bij Clown Snabbel Attracties in Liempde. ‘’Ik had geen idee wat ik bij een clown ga doen, als ik maar een stageplek had. Clown Snabbel was gevestigd in een mooi groot pand waar ook Magic Effects vuurwerk evenementen zat. Ik mocht voor beide bedrijven aan de slag dus had een soort van twee bazen. Mijn afstudeerstage mocht ik bij Magic Effects doen. Hier lagen namelijk nog veel mogelijkheden. We hadden al snel afgesproken dat ik na afloop van mijn stage bij Magic Effects mocht blijven werken.’’

In 2000 vond de vuurwerkramp in Enschede plaats. Bram had toen net zijn contract getekend bij Magic Effects. ‘’De regels werden aangescherpt, het vuurwerk voldeed niet meer en vergunningen moesten ineens 12 weken van te voren aangevraagd worden. Het werd ons onmogelijk gemaakt om op deze manier door te blijven gaan met het bedrijf! Onze opdrachtgevers vroegen ons regelmatig of we niet een alternatief voor het vuurwerk konden aanbieden. Dit was een dingetje waar we al een poosje mee rondliepen. Op een gegeven moment vonden we een bedrijf in Amerika die shows deden waarbij ze met confetti en slingers schoten. Confetti en confetti kanon zijn nu niet meer weg te denken, maar toen had men dit nog nooit gezien. We hebben contact opgenomen met dit Amerikaans bedrijf en besloten daar onze producten vandaan te halen. Ook hebben we exclusiviteit kunnen bedingen. Enige tijd daarna zijn we uitgekocht door de overheid om te stoppen met vuurwerk. Dit geld hebben we gebruikt om door te pakken en vervolgens zelfs onze eigen producten te ontwikkelen. De producten uit Amerika hadden weleens hun mankementen, en dat kun je met deze showproducten natuurlijk niet hebben! Je hebt een kans, een moment… Dan moet het gebeuren! Het aantal shows groeide’’ MagicFX in zijn huidige vorm was geboren!

‘‘Helemaal niet met de ambitie om het over te nemen, totaal niet’’.

No title

‘’Op een gegeven moment wilde de eigenaar op vakantie. Hij had al vaker een burn-out gehad, het batterijtje was leeg. Ik vroeg hem: wat gaat deze toekomst doen bij Magic? Want als jij zegt: toedeledokie, ik verkoop de tent, kan ik hier dan blijven werken? Helemaal niet met de ambitie om het over te nemen, totaal niet. De toenmalige eigenaar gaf echter aan dat ik MagicFX mocht overnemen?! Ik wilde gewoon doen wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Maar toch heb ik er goed over nagedacht.
In 2005 heb ik ongeveer de helft van het bedrijf overgenomen. Ik wist toen als geen ander; nu moet ik echt gas geven wil ik niet op het droge komen. Nu moet het gebeuren! Plankgas knallen, elke dag! De afspraken die we hadden gemaakt stonden niet op papier, het was een kwestie van goodwill. Toen de mede-eigenaar helemaal wilde stoppen in 2007 vroeg hij 6x zoveel. Dit ging hem niet worden. We hebben een half jaar lopen touwtrekken en uiteindelijk heb ik toch de keus gemaakt om door te gaan. Het was inmiddels echt mn kindje geworden. Dit was direct ook mijn eerste zakelijke les. Ik doe graag zaken op vertrouwen, maar op dat moment was ik toch wel even een nummertje voor hem. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat heel heftig vond, maar dat vormt je ook weer wel. Een zakelijke les, maar zeker ook een belangrijke levensles. ’’

‘’We gingen eigenlijk in dezelfde vijver vissen als onze klanten’’.

MagicFX is ontstaan als bedrijf dat naar de evenementen toeging met haar producten. In 2012 heeft Bram voor zijn gevoel dé succesbeslissing genomen. De beslissing welke MagicFX voorgoed op de kaart heeft gezet. Hij vertelt hierover: ‘’Ik heb nooit ambities gehad op het gebied van omzetgroei, personeelsgroei of andere financiële drijfveren. Maar ik heb altijd gekeken naar wat er kan verbeteren. Zowel intern, als in de markt. In 2012 heb ik de moeilijke keus gemaakt om te stoppen met de shows en de uitvoeringen daarvan. We gingen eigenlijk in dezelfde vijver vissen als onze klanten. Hierin moesten we echt een keuze maken. Door onze klanten werd hier erg goed op gereageerd. Ze zagen ons nu niet meer als concurrent maar als fabrikant. Op deze manier brachten we focus binnen het bedrijf’’
Een zeer ingrijpende beslissing aangezien de shows 22% van de toenmalige omzet genereerde. Bram gaf aan de keuze te hebben gemaakt op onderbuik gevoel. ‘’Het was een gok, maar dat is alles natuurlijk. Ik had het idee dat ik twee dingen aan het doen was, maar je kan beter één ding 100% goed doen. Deze beslissing heeft echt bijgedragen aan de grote en snelle groei van MagicFX. Tijdens deze groei heb ik afscheid moeten nemen van driekwart van het personeel. Ik zie het een beetje als een vriendenteam met voetbal, die ineens topklasse moet gaan spelen. Een aantal konden het gewoon niet meer mee omdat wij een nieuwe weg insloegen. Als je mij zou vragen wat ik vroeger anders zou hebben gedaan, dan had ik meteen de beste mensen gezocht voor wat ik nodig had. Toen dronk je met vrienden een biertje en mochten die bij me komen werken. Helaas zijn die vrienden waar ik zakelijk afscheid van heb moeten nemen inmiddels geen vrienden meer. Ik dacht altijd dat ik niks kon loslaten, dat dat mijn probleem was. Maar dat bleek het niet te zijn. Toen ik mijn eerste goede werknemer kreeg werd ik daar alleen maar enthousiast van. Daar kreeg ik alleen maar energie van!’’

‘Ik stimuleer mijn werknemers ook om festivals te bezoeken’’

No title

MagicFX is ondertussen in een paar jaar tijd van 3 werknemers naar 45 werknemers gegaan en levert zijn producten ondertussen over de hele wereld. Wij vroegen ons af of het prive leven van Bram niet geleden heeft onder het opzetten van zijn inmiddels mega succesvolle bedrijf. Bram vertelde ons instemmend; ‘’Dit heeft het wel altijd gehad. Veel avonden ging ik niet voor 1 uur ’s nachts naar huis. Daarnaast werkte ik ook altijd in de weekenden. Ongeveer 4,5 jaar geleden kreeg ik te horen dat ik vader zou worden. Van veel collega ondernemers hoorde ik dat ze spijt hadden van het niet zien opgroeien van hun kinderen. Dit wilde ik natuurlijk ten koste van alles voorkomen! Ik wil niet zeggen dat een ondernemer in 40 uur zijn werk kan regelen, maar tussen 40 uur en 80 uur zit een groot verschil natuurlijk. Ik ben eigenlijk pas 4 jaar geleden een eigen sociaal leven gaan opbouwen, want dat had ik eigenlijk helemaal niet. Dat had ik eerder moeten doen, denk ik nu. Het heeft me namelijk alleen maar positieve dingen gebracht. Je moet soms gewoon dingen kunnen overlaten aan anderen. Dat je merkt dat je moet controleren, betekent dus eigenlijk dat je je werknemers niet vertrouwd. Als je niks kan loslaten, dan word je gek!
Toen ik mijn eigen privé leven heb opgebouwd, ben ik ook weer naar festivals gegaan. Ik heb natuurlijk op en voor menig festival gewerkt, en dat vond ik altijd heel vet! Maar dan ben je met je werk bezig natuurlijk. Het is ook wel tof om met je biertje in het publiek te staan. Afgelopen jaar ben ik bijvoorbeeld naar Mysteryland gegaan; heel gaaf! We zitten in een fantastische branche natuurlijk! Iedereen is chill, lopen niet non-stop met een stropdas. In een kapotte spijkerbroeken en een paar gympen kun je ook prima zaken op doen! Ik stimuleer mijn werknemers ook om festivals te bezoeken. We hebben bijvoorbeeld laatst een engineer aangesteld. Hij is een erg serieuze dude, gaat eigenlijk nooit naar feesten. Deze man is geobsedeerd door software, nulletjes en eentjes en zo. Maar we willen wel dat hij de markt begint te snappen en er een feeling bij krijgt. Daarom krijgen onze werknemers een festival tegoed, waarbij ze zelf de festivals mogen kiezen waar we ze heen gaan. Daarna moeten ze wel een verslagje uitbrengen over wat ze hebben gezien. Zo kunnen we zelf ook blijven verbeteren.’’

In de Quote van jonge ondernemers!

Het succes van MagicFX heeft ertoe geleid dat Bram in de Quote van jonge ondernemers belandde. Echter was Bram hier alles behalve blij mee. Hij is erin gezet zonder dat hij hier akkoord op heeft gegeven. Geïrriteerd vertelde Bram ons het volgende: ‘’Ik heb het uitgezocht maar het mag wel gewoon. Ze kunnen het er gewoon in zetten. Het is allemaal een vermoeden op basis van eigen vermogen. Maar eigen vermogen staat niet op je bankrekening, het kan ook in andere dingen zitten. Het is raar om te zeggen dat je ergens niet blij mee bent, waar een ander van droomt. Ik ben niet gevoelig voor die status, we moeten doen wat we leuk vinden. Dat is het belangrijkst! Vrienden van me zijn ook ondernemer, dit is overigens puur toeval. Zij snappen me en ik kan daarom ook alle problemen met ze delen. Ik ben niet veranderd door het succes van MagicFX. De buitenwereld kijkt wel anders naar je. Nu is er aan de Quote helaas niets meer te doen. Ze vonden het volgens mij gewoon leuk om er iemand met confetti in te zetten.’’

De Toekomst

No title

Vanwege geld gerelateerde zaken, zoals het opgenomen worden in de Quote, heeft Bram zijn omgeving wel zien veranderen. De manier waarop ze hem zagen. Het heeft hem zelf echter niet veranderd. ‘’Wat ik doe moet ik leuk vinden en we hebben ook echt veel lol met elkaar, met ons MagicFX team. De groei vind ik juist een uitdaging. Toch ga ik in mijn enthousiasme weleens andere ideeën uitwerken. Maar als ik dan wil starten denk ik: nee niet doen, ik heb hier mijn ding. Maar stel het gaat straks goed en ik krijg het rustig, dan vind ik het wel vet om zoiets opnieuw te gaan doen. Misschien wel iets totaal anders, het hoeft niet in deze branche te zijn. Ik heb allerlei dingen op mijn lijstje staan, maar die houd ik nog even voor me’’ sluit Bram knipogend af.

Wij gebruiken cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie over cookies lees je in onze privacy verklaring: Privacy verklaring