De Horeca Bazaar
12 apr 2018
Informatief, Producten

Unicorn Farts; Uitverkocht?! De oorsprong van de hysterie rond eenhoorns en flamingo's

Eenhoorns, ow sorry, we moeten het natuurlijk in het Engels uitspreken! Opnieuw; unicorns en flamingo’s zijn hot, dat is duidelijk. Maar wat is de reden dat deze rage zo ontzettend groot geworden is? We zijn non stop in de weer met een roze dier dat de meeste van ons nog nooit gezien hebben, niet knuffelbaar is en er ook niet bijzonder lief uitziet. En dan, bijkans NOG gekker, verklampen we ons aan een dier dat niet eens bestaat! Een paard met een hoorn, een gemanipuleerde my little pony, een dier met een regenboogstaart…..?! Waarom zien we deze opblaasbare eenhoorn en opblaas flamingo in hemelsnaam zo vaak in de vorm van een zwembad inflatable?

Toenemende populariteit opblaas flamingo en opblaasbare eenhoorn

Ondanks het feit dat er geen logische redenatie lijkt te zijn voor het aanbidden van een flamingo of unicorn die om de haverklap terug te vinden zijn als opblaasvorm op Social Media, gaan we het toch proberen. We starten met de laatste vraag; waar komt de toenemende populariteit van zwembad inflatables in het algemeen vandaan?

Voor het antwoord moeten we terug naar 2015. Dat was het moment dat popidool Taylor Swift een foto op Instagram poste waarin ze te zien was, samen met haar toenmalige vriend Calvin Harris, op een opblaasbare zwaan. Direct werd de kracht van influencers bewezen; Google data heeft laten zien dat het aantal zoekopdrachten naar “opblaasbare zwanen” verdubbelde in de weken na deze Instagram post van mevrouw Swift! Sinds deze post zijn zoektermen als “adult pool floats” en jawel “opblaasbare eenhoorn” meer gezocht dan ooit tevoren.

No title

Dus de opkomst van de opblaas Flamingo en opblaasbare eenhoorn is geheel te danken aan een opwelling van Taylor Swift? Wellicht niet helemaal! In de lente van 2015 is het Amerikaanse Funboy opgericht. Een bedrijf dat producten wilden verkopen dat meer zou zijn dan een product, het moest een symbool voor een bepaalde lifestyle zijn. Uiteindelijk zijn het dus, je raadt het al, opblaasbare zwembad items geworden dat Funboy aan de man heeft gebracht. In een wereld waarin je alledaagse sores even uit je hoofd wil zetten en je bijna weer kind wil voelen, daar zijn opblaasbare dieren natuurlijk meer dan welkom! De relatie tussen Funboy en de krachtige Instagram post van Taylor Swift is nooit gelegd, maar opvallend (slim) is het natuurlijk wel!

Opblaasbare eenhoorn

Voor mij tot voor kort het achtste wereldwonder; waar komt de (bijna achterlijke) hype rond de eenhoorn nou precies vandaan? Dit mythische wezen lijkt zich een in een mum van tijd een weg in onze samenleving te hebben te hebben geboord met zijn lange hoorn.. Hoezo dan?!
Volgens Pernille Kok-Jensen is de trend vooral bij millenials (geboren tussen de 1980 en 2000) erg groot. De invloed van de eenhoorn is dusdanig groot, dat deze generatie ook wel leidt aan het “Unicorn-complex”, aldus Kok-Jensen. Dit complex houdt in het kort in dat millenials op Social Media de enorme drang hebben om uniek te zijn, om op te vallen, om te ontsnappen uit de allerdaagse sleur, ellende en sores. En welke belichaming van bovenstaande past daar beter bij dan een eenhoorn met regenboog staart.. Een wezen dat zelf buiten de realiteit staat en dus ook symbool staat voor een droomwereld waarin millenials vaak (al dan niet bewust) willen leven.

Om aan te geven hoe waanzinnig (met de nadruk op waanzin) de eenhoorn om ons heen grijpt hebben we een aantal cases die dit onderstrepen. Zo heeft Starbucks de Unicorn Frappuccino toegevoegd aan het assortiment. Deze variant was 5 dagen te te verkrijgen in de Amerikaanse filialen van de koffieketen. Geen enkele variant is zo vaak gefotografeerd en voorbij gekomen op Social Media. Maar het kan nog gekker! Hoe gek? In de VS worden er eenhoornwinden verkocht Eenhoornwinden? Ja eenhoornwinden! Deze “Unicorn Farts” (zakje roze suikerspin) worden aangeboden voor 9 USD per stuk. Oh sorry “werden aangeboden”, de eenhoornwinden zijn namelijk.. Uitverkocht!?!

Opblaas Flamingo

No title

Dan komen we aan bij onze gehypte roze vriend. De meeste Flamingo lovers hebben deze statige, vrij saaie vogel nog nooit in het echt gezien. Ok, maar de Flamingo is natuurlijk mega schattig en knuffelbaar… Not! Waarom zien we dan meer opblaas flamingos dan spontane glimlachen voorbij komen op Social Media? “De opblaas flamingo is een hype” (no shit Sherlock) stelt Merel de Boer, trendwatcher van Wolves & Birds. “Zo’n hype begint vaak op de catwalk en komt dan via celebrities en social media bij de consument terecht”. En dat is dus precies wat er met de flamingo gebeurd is. In de zomercollectie van 2014 had modehuis Moschino al flamingoprints op hun kleding. Dit initiatief werd gevolgd door een Instagram post van Kim Kardashian op een opblaas flamingo in het zwembad.. En zo is de cirkel weer rond!

Conclusie

We kunnen dus concluderen dat de hype rondom deze twee dieren eigenlijk HE-LE-MAAL nergens op gebaseerd is?! De Unicorn en Flamingo hype is aangewakkerd in de modebranche, maar is pas echt ontploft toen Insta-celebrities het per toeval opgepakt hebben? “Als dit universum in zijn miljoenvoudige orde en precisie het resultaat van een blind toeval zou zijn, dan is dat net zo geloofwaardig als wanneer een drukkerij explodeert en alle druklettertjes weer op de grond terecht komen in de voltooide en foutloze vorm van het woordenboek”, aldus Albert Einstein. Met andere woorden; toeval bestaat niet!

De conclusie zagen we al een beetje terug in het voorbeeld van Funboy; de flamingos en unicorns zijn hersenspinsels van de creatieveling binnen miljardenbedrijven. Om deze hersenspinsels body en vooral “een imago” te geven, wordt er gebruik gemaakt van ambassadeurs en influencers. Dat is dus de reden dat Taylor en Kim “per toeval” op een opblaasdier in het zwembad drijven.

Wij gebruiken cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie over cookies lees je in onze privacy verklaring: Privacy verklaring