Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

Speakeasy horeca: een publiek geheim

Geschreven door: op 21 Aug 2017
Het is 2017. Niets lijkt meer te gek. We bestellen ’s winters zonder met de ogen te knipperen een Pumpkin Spiced Latte Machiato met amandelmelk bij het koffietentje om de hoek. En ’s zomers halen we een goed gevulde oubliehoorn bij Pablo’s Ijscobar tijdens een hip foodtruck-festival in de stad. Verse muntthee met honing lijkt inmiddels de thee-standaard geworden in cafés en hamburgers worden zelfs door stevige BBQ-chefs geserveerd op glutenvrije broodjes van desem. De horecasector is inventiever dan ooit!

Maar nieuw lijkt niet altijd beter te zijn. Waar Amsterdam het eerste Nutella-café nog met veel gejuich ontving, waren Amsterdammers het na een jaar alweer beu. De eerste is vaak nog leuk en ‘schattig’. Maar zodra anderen opmerken dat het een succesvolle formule is, schieten de copycats als paddenstoelen uit de grond. Zo snel en veel tegelijkertijd, dat het al snel weer gaat vervelen. In een sector waar het eten al bijna overal ‘eerlijk’ en ‘biologisch’ is en het interieur ‘industrieel’ of ‘retro’, is écht vernieuwend zijn een hele uitdaging geworden. Maar wellicht kunnen we veel beter koesteren wat we al hadden…

NutellaCafe
Nutella Café

Een oudje in de horecawereld is namelijk nog altijd springlevend: de speakeasy bar. Vintage, dus volgens de huidige trends eigenlijk weer modern. Maar vooral ook weer in trek dankzij hedendaagse technologieën. De speakeasy bar kwam in opmars tijdens de jaren ’20 en ’30 in Amerika, waar tijdens de drooglegging de verkoop en productie van alcohol verboden werd. Daardoor ontstonden geheime barretjes waar je vaak alleen met een wachtwoord naar binnen mocht. De kastelein verkreeg zijn drank uit het illegale circuit, veelal door dranksmokkelaars. Met een gesloten deur bouwden zij een intiem feestje. Vaak moest er ook gefluisterd worden, om geen slapende honden wakker te maken. “Speak easy”, een nieuw fenomeen was geboren.
Vandaag de dag, zeker in Amerika, zijn ze nog onverminderd populair. Dankzij het internet en de smartphone zijn de speakeasy bars nog allesbehalve geheim, maar dat is juist hun kracht geworden. Iedere toerist heeft met een paar vingerbewegingen toegang tot alle ‘secret bars’ van de stad. Ook festivals gaan nu met dit concept aan de haal, en laten met opzet geheime area’s buiten de plattengrond. Met veel succes. Al zal daar niet gefluisterd worden :)

18385634121_68219c79a0_b
Speakeasy Bar Apothéke NYC.
Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord
dehorecabazaar.nl plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.