Bij IML bestaat er altijd een kans op onder- of overproductie. Om deze rede rekenen wij met een marge van 10% onder- of overproductie waarvoor wij niet verantwoordelijk gehouden kunnen worden. Heb je bijvoorbeeld exact 10.000 bekers nodig adviseren wij om die rede er 11.000 te bestellen.
Waarom onder- of overproductie?
Bij de start van de productie dient er een aantal minuten getest te worden of de kwaliteit van de cups naar behoren is, als dit het geval is wordt de productie vrijgegeven. Bij de start is dit geen probleem omdat de teller dan weer op 0 gezet wordt. Maar omdat iedere ochtend uit voorzorg onze mallen gereinigd worden herhaalt dit proces zich iedere ochtend. De cups die niet aan de eisen voldoen worden niet verstuurd naar de klant, maar de machine telt deze wel door, hierdoor kunnen verschillen ontstaan. Om deze rede draait de machine altijd wat langer door dan dat dit in theorie zou moeten, om zo dicht mogelijk op het bestelde aantal cups uit te komen. Hierdoor is het dus ook mogelijk dat er iets meer cups geproduceerd worden dan in eerste instantie besteld.
Facturatie onder- overproductie
De eerder genoemde 10% wordt dus na de productie ook verrekend op de originele factuur. Dit houdt in dat er zich twee scenario’s kunnen voortdoen:
Onderproductie
Op het moment dat er bijvoorbeeld 10.000 cups zijn besteld, en er 9.000 cups zijn geproduceerd zullen wij het aankoopbedrag van de 1.000 ontbrekende cups crediteren, je betaald dus nooit voor cups die je niet ontvangt. Dit bedrag wordt binnen maximaal 14 werkdagen gecrediteerd.
Overproductie
Op het moment dat er bijvoorbeeld 10.000 cups zijn besteld, en er 11.000 cups zijn geproduceerd zullen wij de 1.000 extra cups factureren tegen dezelfde stuksprijs. Deze cups dienen verplicht afgenomen te worden. De factuur dient binnen 14 werkdagen te worden voldaan.