De Horeca Bazaar
10 okt 2017
Informatief

Deze 6 apps moet je als horeca-ondernemer echt hebben!

Je weet dat er talloze horeca-apps bestaan, maar ziet door de bomen het bos niet meer. Herkenbaar? De Horeca Bazaar ging op onderzoek uit en nam de zes meest relevante horeca-apps onder de loep.

1. Untappd: dé speciaalbier-app

De ondernemers die vele speciaalbieren schenken, kennen Untappd ongetwijfeld. Deze van origine Amerikaanse app wordt gebruikt door vele (lees: 7 miljoen+) speciaalbier-liefhebbers. Je kunt het zien als een soort Facebook voor bier. Gebruikers laten vrienden zien wat ze drinken, waar ze het drinken en wat ze ervan vinden. ‘Waar ze het drinken’ kan relevant zijn voor horecaondernemers. Voor degenen die extra aandacht willen bestaat er het betaalde Untappd for Businesses, waarbij jouw horecagelegenheid aangemerkt kan worden als Verified Venue. Daarmee kun je niet alleen je bierkaart plaatsen op de app, maar ook notificaties sturen voor jouw (speciaalbier)evenement.

2. HootSuite: overzichtelijk je socials beheren

Er bestaan vele sociale media-gerelateerde apps die nuttig kunnen zijn voor (horeca)ondernemers. Wij kozen één van de populairste om uit te lichten. Daarmee kun je (vrijwel) al jouw verschillende accounts op sociale media centraliseren in één app. Één app waarin je checkt wat er rondom jouw zaak gebeurt op bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn. Eerlijk is eerlijk, het is niet zo gelikt en uitgebreid als de applicaties van de ontwikkelaars zelf, maar het is wel lekker overzichtelijk.

3. Cashr: een online-kassasysteem

Een POS-systeem is een point of sale-systeem, oftewel: een uitgebreid kassasysteem, waarbij apparaten aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Er bestaan verschillende systemen, maar wij kozen voor Cashr omdat dit één van de weinige aanbieders is die ook Nederlandstalige ondersteuning biedt. ‘Support Plus’ weliswaar, wat inhoudt dat je ook in het weekend kunt bellen bij storingen. Daar staan echter wel kosten tegenover. Je kunt je eigen logo inladen en een plattegrond van je zaak ontwerpen, maar de handigste functie vinden wij het splitsen van de bon. Want wij (horeca-mensen) weten allemaal: er is niets irritanter dan groepen die de bon gespecificeerd gesplitst willen hebben. Want wie betaald de mayonaise?

No title

4. MyOrder: gasten laten bestellen én betalen via de app

MyOrder is een app van de Rabobank, waarbij de consument kan bestellen en betalen via zijn/haar smartphone. Er kan betaald worden via reguliere betaalmethodes als iDeal, Paypal of per creditcard. Niet geheel onbelangrijk voor horecagelegenheden; er kan fooi gegeven worden en er worden géén kosten per transactie gerekend. Meer een app voor je gasten dus, maar het bespaart wellicht ook personeel: je hoeft geen bestellingen meer op te nemen en ook het afrekenen gaat via de app.

5. Speakap: communicatie tussen werkgever- en nemers onderling

Voor kleine horecagelegenheden biedt een Whatsapp-groep nog een prima uitkomst, maar wanneer de groep groter wordt, wordt de communicatie ook minder overzichtelijk. Dan kan Speakap, een soort Facebook voor interne communicatie, een uitkomst bieden. Je kunt verschillende groepen aanmaken binnen je organisatie, privéberichten sturen, bestanden uitwisselen en een bericht op de organisatietijdlijn plaatsen. Ook kun je daarbij een pushnotificaties naar je werknemers sturen; help! Suzanne is ziek, wie kan er invallen?

6. Social Deal: simpel doch effectief

Een platform als Social Deal geeft de consument de mogelijkheid om tegen gereduceerde prijzen te genieten van bijvoorbeeld maaltijden. Als restaurateur kun je echter zelf je grenzen bepalen. Zo kun je ervoor kiezen alleen een vast menu aan te bieden op Social Deal. Handig voor in periodes waarin je moeite hebt om je restaurant gevuld te krijgen. Gebruik het echter niet te vaak, je wilt niet te boek staan als een korting-restaurant, waarbij alleen de ‘koopjesjagers’ komen voor de korting.

Wij gebruiken cookies