Gratis verzending

gratis-verzending

Binnen Nederland vanaf €100,- en in België vanaf €180,-

24-uurs levering

24-uurs-verzending

Op werkdagen voor 16:00 besteld, morgen geleverd in NL & BE

(Leeg)
Login

‘’Wat drinken jullie toch iedere ochtend? (…) Een Flügeltje, jongen!’’

Geschreven door: op 12 Sep 2017
Theo Nabuurs (52), bekender onder zijn alter ego Mental Theo, is een DJ afkomstig uit het Brabantse. Inmiddels woont hij deels in Spanje, maar woonde in het verleden ook onder meer in Oostenrijk. De Horeca Bazaar-reporter stelde de voormalig VJ van TMF een aantal vragen over de verschillen tussen Nederlandse en buitenlandse horeca.

Het vergunningenbeleid is totaal anders, schetst Theo. Daar zit het grootste hekelpunt: ‘’Qua belastingstelsels, qua openingstijden, het is niet zo gemakkelijk als het in Nederland is.’’ Daarentegen kennen ze in Spanje niet zo’n strenge Wet Bibob waardoor je redelijk makkelijk een horecazaak kunt openen, maar des te moeilijker kunt runnen. ‘’Voorheen kon alles, maar ze geven niet zo gemakkelijk vergunningen meer af. Heel veel badplaatsen willen het aantal toeristen terugdringen, qua aantallen. Maar opvoeren qua uitgavepatroon in luxe toerisme. Bijvoorbeeld op Mallorca kon tot een aantal jaar geleden alles, maar zie je nu dat alles veel mooier – en duurder – is geworden.’’

‘’In Nederland hebben we de laatste tien jaar ook een omwenteling gezien van hier tot Tokio’’


theo_dhb In Nederland hebben we de laatste tien jaar ook een omwenteling gezien van hier tot Tokio Die zul je in Spanje niet zo gauw zult zien. ‘’Wij zijn helemaal naar de festivals gegaan, clubs en discotheken hebben het vrij moeilijk gekregen. In Spanje zie je bijna geen festivals. Spaanse horeca zijn sowieso wat conservatiever. Spanjaarden, met name op het platteland, verwachten meer service. Waar je in Nederland bijna kunt schreeuwen om een biertje, is dat in Spanje heel anders.’’

Wanneer we Theo vragen naar zijn ervaring binnen skigebieden, vertelt hij dat ook daar de laatste jaren veel veranderd is: ‘’Vroeger draaide het voornamelijk om de après-ski. Toen kon het allemaal niet gek genoeg. Rondje hier, rondje daar. Flügeltje erbij.’’ Bij toeval was Theo aanwezig bij de geboorte van Flügel: ‘’We waren met Mental Theo On The Road in Kirchberg. We zaten in hetzelfde hotel als een vriendengroep uit Hoek van Holland. Een collega en mijn broer kwamen iedere ochtend aan met een grote kan rode vodka met Red Bull. Die kan hadden ze gejat in een clubje genaamd Edelweiss, en daarmee kwamen ze iedere ochtend ontzettend vrolijk aan.’’

‘’Wat drinken jullie toch iedere ochtend? (…) Een Flügeltje, jongen!’’


‘’Ik hoor het ze nog zeggen,’’ gaat Theo enthousiast door: ‘’Wat drinken jullie toch iedere ochtend? (…) Een Flügeltje, jongen!’’ Één van die jongens zat in de racerij. Toen Theo een maand later op het circuit in Zandvoort kwam, zag hij namelijk het kenmerkende eendje van Flügel, op een auto. ‘’Binnen 4 maanden was het merk al heel bekend, hun marketing was ook erg goed. Voor je het wist was daar het merk Flügel.’’

Afijn, na deze anekdote vertelt Theo verder over de horeca in Oostenrijk, waar hij zelf jarenlang woonde: ‘’Inmiddels wordt de après-ski regelmatig overgeslagen, er is maar een selecte doelgroep die daar vollop aan mee doet, omdat het bakken met geld kost. Niet meer zoals het vroeger was. Dat patroon is totaal veranderd. De hele après-ski is een beetje verdwenen. Al lijkt het wel weer een beetje aan te trekken.’’ Vergunning-technisch is het ook lastig in Oostenrijk: ‘’Je moet echt integreren in het dorp en maatjes zijn met mensen. Overal zijn ze bang dat het uit de hand loopt met toerisme en horeca.’’

‘’Overal waar je komt, ook in Spanje, willen ze wel het geld hebben, maar niet de overlast. Wel de lusten, maar niet de lasten.’’ Theo, ook bekend van DJ duo Charly Lownoise & Mental Theo, bezat zelf ook twee horecazaken in Spanje. Bij het deurbeleid ging het fout: ‘’Als je omzet moet draaien laat je in principe iedereen binnen, maar daardoor kun je ook een verkeerde slag volk binnenkrijgen. Daardoor krijg je gezeik, wat je niet wilt.’’

‘’Je moet concurreren tegen 400 hele dikke evenementen in Nederland’’
Theo geeft aan veel te respect te hebben voor mensen die nog steeds een horecazaak runnen: ‘’Naast alles wat we net al besproken hebben moet je natuurlijk een topzaak hebben. Goede verlichting, goede airconditioning, goed entertainment. Met confetti, co2 en andere feestattributen moet je het geheel verfraaien. Als de hit van de avond komt, de drop, dan wil je dat alles samenkomt. Het hoort erbij. In iedere show die ik doe, zit dat. Je moet concurreren tegen 400 hele dikke evenementen in Nederland
Schrijf een reactie
Naam
E-mail
Verzenden ››
Akkoord

Deze website plaatst cookies om uw zoekvoorkeuren op deze website op te slaan en daarmee uw gebruikerservaring te verbeteren. Daarnaast plaatsen we cookies die het mogelijk maken content te delen via social media en voor het meten van bezoekersstatistieken. Door deze melding weg te klikken of gebruik te blijven maken van deze site stemt u hiermee in.